5 tips om zonder stress naar het examen te gaan

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/06/2010 - 00h00
-A +A

PUB

Tijdens het examen


Doe niets overhaast, dat is contraproductief en niet efficiënt!
Lees de vragen aandachtig tot de laatste regel.
Zorg dat je de vragen goed begrijpt. Als het om een lange opgave gaat, maak dan een plan en ken aan elk onderdeel van het examen de tijd toe die je nodig acht om de vraag te beantwoorden. Zorg dat je binnen de tijdslimiet van het examen blijft.
Begin met de vragen die je het makkelijkst vindt en hou telkens de tijd in het oog. Let er vooral op dat je genoeg tijd overhoudt voor de moeilijkere vragen.
Laat je niet vastzetten door een vraag. Als je niet verder kunt, ga dan over naar de volgende vraag en keer er later op terug. Schrap de vragen die je al behandeld hebt en trek een kring rond de vragen waar je nog op moet terugkomen.
Voorzie een minuut of tien om het examen te herlezen.
Verzorg je uiteenzetting. Schrijf om te beginnen zeker foutloos. Verzorg ook je handschrift, de tussenregels en de paragrafen. Hoe aangenamer om te lezen je examen is, hoe milder degene die het verbetert zal zijn (in de mate van het mogelijke).

Mondeling examen


Een verzorgd uiterlijk en dito kledij is belangrijk bij een mondeling examen. Maar kies toch vooral kleren waar je je goed in voelt. Dan voel je je op je gemak en zelfverzekerder.
Praat luid en duidelijk, maar schreeuw ook niet.
Bij mondelinge examens moet je vaak lang wachten in de gang, en dat geeft alleen maar meer zenuwen. De hierboven beschreven korte relaxatieoefening is ideaal om te ontspannen en te veel stress te vermijden. Adem in en uit op 5 tellen en herhaal deze oefening 2 tot 3 minuten lang.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 15/06/2010 - 00h00 Institut Moncey
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB