• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Tips (0)

5 porties fruit en groenten per dag: hoe doe je dat in de praktijk?

5 porties fruit en groenten per dag: hoe doe je dat in de praktijk?

Het is niet altijd makkelijk en ook niet goedkoop om vijf porties fruit en groenten per dag te eten.

Wij geven alvast een aantal tips.

Menu's opstellen: begin met groenten en fruit

Als u nadenkt over wat u de komende dagen of week gaat eten, dan moet u systematisch plannen als volgt:

  • Een equivalent van een portie fruit bij het ontbijt: een stuk vers fruit of fruitsap zonder toegevoegde suikers.

  • Een groente bij de twee belangrijkste maaltijden: middag- én avondmaal.

  • Elke dag bij de lunch of het avondeten: minstens één portie rauwkost.

  • Elke dag bij het ontbijt en of het diner: minstens een stuk fruit als dessert of een ander nagerecht dat fruit bevat.

Het komt er op aan om van denkwijze te veranderen.
Vaak plannen we maaltijden door eerst proteïnen (vlees, vis, eieren) te kiezen. We zeggen bijvoorbeeld 'vandaag eten we kip' en zo worden de groenten vaak vergeten.
Het is beter om eerst groenten te kiezen. Bijvoorbeeld: 'deze avond eten we worteltjes' en om pas daarna te bepalen wat er bij past om een evenwichtige maaltijd te verkrijgen.

Fruit en groenten op de markt kopen

De eerste regel is het aankopen van groenten en fruit van het seizoen.
Zo koopt u verse producten die geen vliegtuigreis vereisen en die niet te duur zijn (zie het lijstje hieronder).

Een tweede goede en gezonde regel is uw boodschappen op de markt te doen
Liefst minstens twee keer per week om te vermijden dat we de groenten te lang in de koelkast moeten bewaren waar ze met de tijd hun vitaminen en mineralen verliezen.
Een ander voordeel van de markt is het vermijden van overtollige verpakkingen die milieu-onvriendelijk zijn. Bovendien kunnen we vaak te voet of met de fiets naar de markt gaan.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache op 27/01/2015
Origineel artikel geschreven door op 09/01/2007

Bronnen: De Ligue contre le cancer et Programme national nutrition santé (PNNS), 2006, Frankrijk.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Gezond eten ‘s winters is belangrijk

Vindt u het artikel interessant?