• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

3 weken voor een hart in vorm

3 weken voor een hart in vorm Drie weken: zo lang duren gewoonlijk de hartrevalidatieprogramma's die worden voorgeschreven na een hartinfarct. Deze programma's zijn bijzonder nuttig en zorgen ervoor dat de patiënt zijn normale activiteiten kan hervatten.

Mensen die een hartinfarct hebben gehad, krijgen niet langer platte rust voorgeschreven om rustig te herstellen. Niets is immers gevaarlijker voor een hartpatiënt dan inactiviteit! Fysieke inspanning ontwikkelt namelijk de kransslagaders en zorgt ervoor dat het hart op elk moment voldoende zuurstof krijgt. Het beste is uiteraard de patiënt zijn activiteiten te doen hervatten in het kader van een revalidatieprogramma. Op die manier kan hij goed gevolgd worden en tegelijk een echte fysieke training afwerken. Dat dergelijke programma's in groep gebeuren, is essentieel voor het moreel en om ervaringen uit te wisselen.

Allereerst een grondige check-up

Vóór u mag starten in het revalidatieprogramma, krijgt u een grondige check-up, met als belangrijkste onderzoek een inspanningscardiogram, om te weten waar u staat. Dit ECG dient als referentie om uw vooruitgang te meten na het programma. Vervolgens mag u langzaam maar zeker uw activiteiten hervatten, in de eerste plaats gymnastiek. Veel patiënten hebben last van spier- en gewrichtspijn, en ondervinden aan den lijve dat je voor sedentariteit vroeg of laat de tol betaalt! De pijn vermindert echter algauw in de loop van de training, en stilaan krijgt u uw vorm terug. Na de eerste week mag u al eens rustig in de openlucht wandelen. Slaap is het allerbelangrijkste in die eerste week. Uw opname op intensieve zorg en de dienst cardiologie is namelijk een zware week geweest, en als u een overbruggingsoperatie hebt gehad, moet u gezien uw litteken op uw rug slapen. Rust is de beste manier om te recupereren, vandaar dat goed slapen een absolute prioriteit is. Een slaapmiddel of zelfs een kalmeermiddel nemen, kan daarbij zo nodig een hulpmiddel zijn.

Leve de hometrainer

De hometrainer is het meest gebruikte toestel tijdens de tweede week. Door te fietsen, kunt u uw inspanningen geleidelijk opvoeren en ze bovendien aanpassen aan uw hartslag. Er bestaan namelijk automatische programma's die de belasting afstemmen op de gekozen frequentie. Ondertussen moet u doorgaan met uw turnoefeningen en uw wandeltraining (telkens met sessies van ¾ uur op meer gevarieerd terrein). Gezondheidseducatie krijgt een steeds grotere plaats in uw programma. De eerste week kreeg u informatie over uw ziekte, nu gaat alle aandacht naar secundaire preventie, d.w.z. het voorkomen van recidives. Leren om uw boodschappen te doen, gezond te eten, te koken, kortom, nutteloze suikers en dierlijke vetten te vermijden en meer groenten en fruit te eten: dat is de basis van een hartdieet. Ook de gevaren van roken, gebrek aan beweging en stress komen aan bod, kwestie van een ongezonde levensstijl te vermijden. Het doel is duidelijk: van uw lichaam uw beste vriend leren maken. U hebt het immers jarenlang verwaarloosd, en nu schreeuwt het via een infarct als het ware om aandacht. Voortaan moet u beter voor uw lichaam zorgen en een nieuwe, zuiverder en minder artificiële levensstijl ontwikkelen.

Artikel gepubliceerd door op 17/02/2004

Bronnen: Michel Fischbach: Guide pratique du cardiaque (Praktische gids voor hartpatiënten). Editions Frison-Roche, 2002.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten