20 tips om op een gezonde manier thuis te werken!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/03/2015 - 16h59
-A +A

In België werkt één werknemer op vijf gedeeltelijk of volledig thuis.

Thuiswerken heeft dan ook zijn voordelen: je hoeft dagelijks niet meer in de file te staan, je kiest je eigen werkuren… Telewerk kan echter ook nadelen hebben.

Enkele tips om gezond thuis te werken.

PUB

Bepaal je eigen werkuren

Een voordeel van thuiswerken is dat je altijd en overal kan werken. Dat is tegelijkertijd een nadeel. Het is niet omdat je thuis werkt, dat je steeds aan het werk moet zijn.

3 tips om je werktijd te beheren

  • Werk per dag, net als tijdens een dag op kantoor, een maximum aantal werkuren
  • Creëer routine: begin en eindig de dag op een vast tijdstip. Buiten de kantooruren kan je toch geen acties ondernemen.
  • Maak ’s morgens een to do-lijst: is deze vroeger af dan voorzien, zoveel te beter! Maar voel je daar niet schuldig over omdat je thuis zit.

Onderhoud je sociale contacten

Voor vele thuiswerkers is het sociaal isolement dat met telewerk gepaard gaat het grootste minpunt (1). Het uitwisselen van e-mails is dan ook niet hetzelfde als een echt gesprek.

4 tips om sociaal isolement te voorkomen

  • Beperk het aantal dagen dat je thuis werkt tot een minimum
  • Spreek af met collega’s, of familie en vrienden om samen te lunchen
  • Ga een aantal uurtjes werken in een openbare bibliotheek of in een ‘werkcafé’
  • Vraag je collega’s om je in te sluiten bij telefoon- of videogesprekken.

Initialement publié par Emily Nazionale, gezondheidsjournaliste le 21/05/2013 - 12h36 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 23/03/2015 - 16h59

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/organisatie/adsei/informatie/statbel/in_de_kijker_archief/in_de_kijker_2012/Thuiswerk_in_opmars.jsp. Geraadpleegd op 13/05/2013.

(1) Ilegems, V. et al. Moving Towards the Virtual Workplace: Managerial and Societal Perspectives on Telework. In: The Journal of Industrial Relations, Vol. 46 (4), pp. 459-471.

(2) Office workers spend too much time at their desks, experts say. http://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120113210203.htm. Geraadpleegd op 13/05/2013.

4 Minnesota Department of Health. Where do germs hide?

http://www.health.state.mn.us/handhygiene/why/hide.html. Geraadpleegd op 14/05/2013.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hoe kritiek op een collega uiten? Gepubliceerd op 30/04/2014 - 16h20

Als collega's hun werk afroffelen of menen dat alles veroorloofd is, zou men hen wel eens van antwoord willen dienen. Maar hoe kan men een medewerker bekritiseren? Enkele tips van psychiater en consulent François Lelord.

Hoe zich goed concentreren? Gepubliceerd op 28/10/2016 - 17h00

Concentratie is een hersenproces, dat ervoor zorgt dat men zijn aandacht op een selectieve manier op iets kan vestigen. Dankzij die concentratie, zijn we in staat om veel werk te verrichten binnen een korte tijdspanne. Maar zo eenvoudig is dat niet:...

U doet zittend werk? Beweeg dan regelmatig! Geüpdatet op 22/11/2005 - 00h00

Ons lichaam is niet gemaakt om urenlang te blijven stilzitten. Toch doen duizenden mensen de hele dag lang zittend werk en lopen ze dan ook een groot risico op lichamelijke problemen. Nochtans volstaan enkele heel eenvoudige oefeningen om die te voor...

Meer artikels