• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Getuigenissen (0)

10 tips om de sfeer erin te houden ondanks het slechte weer

10 tips om de sfeer erin te houden ondanks het slechte weer

Waarom heeft het weer zo’n grote invloed op ons humeur? Tien tips om goedgezind en positief te blijven ondanks het slechte weer!

Waarom heeft het weer zo’n grote invloed op ons humeur?

Het heeft alles te maken met licht en melatonine. ‘s Nachts scheiden we namelijk melatonine af, een hormoon dat onze inwendige biologische klok regelt en dus ook ons slaap-waakritme, ons humeur en onze fysieke en intellectuele prestaties. Veel licht op het moment dat we inslapen, vertraagt of vermindert met andere woorden onze afscheiding van melatonine, en dat kan tot slaapstoornissen leiden. Te weinig licht overdag veroorzaakt omgekeerd een overproductie van melatonine, waardoor we vermoeid en slaperig zijn en last krijgen van de beruchte seizoensdepressie. Maar geen paniek. Als u slaap te kort hebt en een dipje voelt naderen, kunt u nog ingrijpen.

10 tips om goedgeluimd te blijven als het weer het laat afweten

1. Doe een kuur van vitamine D
Een tekort aan vitamine D maakt mensen vatbaar voor depressies, zeker voor seizoensdepressies. Dat hoeft niet te verbazen, want de vitamine wordt in de huid geproduceerd onder invloed van zonlicht. Let er nu dus zeker op dat u genoeg vitamine D binnenkrijgt. Dat kan door een voedingssupplement te nemen of door meer voedingswaren op uw menu te zetten met een hoog vitamine D-gehalte, zoals lever, levertraan, vette vis, eidooiers, boter, enz.

2. Doe aan sport
Sport is dé remedie tegen depressies. Na een fysieke inspanning zult u zich goed in uw vel en lichamelijk fit voelen. Zorg dat u minstens elke dag gaat wandelen, maar ook alle lichamelijke activiteiten in het gewone leven tellen mee. Voer ze dus op, maar zonder u uit te putten. En vergeet ook niet ontspannende momenten in te lassen. 

3. Ga buiten een frisse neus halen
Ga zo gauw de zon schijnt of het weer wat opklaart zo vaak als u kunt naar buiten. Zuig uw longen vol zuurstof en stel u bloot aan de zon (met mate natuurlijk), dat zal uw vitamine D-peil omhoog halen. U kunt ook een licht- of luminotherapie doen en voor een toestel gaan zitten dat kunstlicht verspreidt.

4. Ga voluit voor vitamines en wees matig met alcohol
Eet meer fruit en groenten, er is keus te over in de seizoensproducten. Zorg ook voor meer afwisseling in uw voeding, kook meer zelf met basisproducten en laat de industrieel bereide producten wat vaker aan de kant. Zo krijgt u het maximum aan vitamines en mineralen binnen en uw lichaam en hersenen hebben die nodig om optimaal te kunnen functioneren. Grijp anderzijds niet te snel naar ‘antidepressie-middeltjes’. Een stuk chocolade vrolijkt op het moment zelf wel op, maar erna komen de schuldgevoelens en blijft de weegschaal nog lange tijd wringen. Alcohol put het lichaam dan weer uit en benevelt de geest, het maakt kibbelziek en houdt het uitvoeren van onze dagelijkse activiteiten en plannen tegen.

5. Investeer in meer optimisme
Buig uw gedachten in een positieve richting om. Sakker niet de hele tijd op het slechte weer, maar zeg uzelf dat de zon wel weer gauw terugkomt. Verander uw kijk op de wereld en denk anders door u te dwingen de zaken van de goede kant te bezien (als u een fout maakt, wees dan niet boos op uzelf, maar zeg uzelf dat het nu zeker niet meer zal gebeuren. Als u het moeilijk hebt aan het eind van de maand, zeg uzelf dan dat u het volgende maand beter zult aanpakken. Als u iets gebroken hebt, is het een kans om het te vervangen, enz.). Ook de sleur van metro/werk/slapen breken, kan wonderen doen.

6. Gun uzelf iets leuks
Gun u spontane pleziertjes (even de stad in, een avondje naar de bioscoop, een nieuwe snit bij de kapper, enz.) of koop uzelf kleine dingetjes zoals een juweel, een kledingstuk, parfum, woondecoratie, een keukentoestel, een boek, een accessoire voor uw gsm, enz. U zult zich op slag opgewekter voelen.

7. Maak plannen op korte termijn
Herzie uw huidige plannen en leg doelstellingen op korte termijn vast. Plannen realiseren houdt u bezig en verruimt de horizon. Misschien moet u een kamer behangen, orde scheppen in een kleerkast, u kunt voorwerpen of postzegels verzamelen, weer aan het sporten gaan, enz.

8. Steek u in een nieuw jasje!
Doe eens andere kleren aan. Daag de lente uit - ook al is het weer er niet naar - en doe een inspanning om u anders en vrolijker te kleden. Trek uw lentekleren en zomerschoenen aan en kijk gewoon hoe u zich aan het weer kunt aanpassen. Draag een sjaal of een jasje op een jurk, doe panty’s aan, trek een T-shirt aan onder uw blouse, enz.

9. Wees sociaal actief
Zoek gezelschap. Hoor eens bij uw vrienden en familie hoe het met ze is. Ga er eens langs en organiseer een of andere activiteit om samen te doen. Naast de bekende voordelen van het sociaal bezig zijn, helpt luisteren naar de avonturen van anderen (goede en minder goede) uw zorgen en slecht humeur verdrijven. Mijd bij dit rotweer wel de pessimisten en zuurpruimen.

10. Besteed extra aandacht aan uw relatie
Zonder u niet af van uw partner onder het mom dat u niet in de stemming bent. Verzorg uw relatie, hou de dialoog in stand en steun elkaar. En waarom niet uw gewoonten veranderen en uw partner verrassen met iets nieuws.

En als u op reis kunt gaan: zoek een zonnige bestemming!

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 10/10/2014
Origineel artikel geschreven door op 03/06/2013

Bronnen: « La vitamine D, indispensable pour votre santé », Dr Charley Cohen, Editions du Dauphin, 2010. « La force de l'optimisme », Martin Seligman, Interéditions.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Doe een thalassokuur bij u thuis!

  • Breng de zee één keer per maand binnen in uw badkamer. Op het programma: een verzorgingsbeurt voor lijf en leden en een ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating